Aktiviteter 2018

Expertlunch på biblioteket

Rose-Marie Svahn och Gunnar Engström var på biblioteket för att prata om släktforskning, föreningen, den digitala världen och DNA.
45 minuter gick snabbt. Av åhörarna var några släktforskare.
Det fanns ett intresse för kurser och medlemskap likväl som för DNA.
Lokalen var perfekt och bjöd upp till en dialog mellan föreläsare och publik.

Forskardagarna hösten 2018

Tiden går fort och höstens tre forskardagar, 23 september, 20 oktober och 24 november, med släktforskning och parallellt DNA-café har besökts av många intresserade medlemmar.
Många frågor rätas ut och aha-upplevelserna är lika många.
Ett trevligt sätt att i lugn och ro sätta sig in i de klurigheter som DNA bjuder likaväl som forskningen i kyrkböckerna gör.

Håll utkik efter forskardagarna till våren 2019. Forskardagarna för medlemmar är en praktiskt övning från de teman föreläsningarna som föregår forskardagarna har.

Var det bättre förr?

Gunnar Engströms föreläsning torsdagen den 15 november 2018

Var det bättre förr?

Om folklivet, naturen, utvecklingen och händelser under de senaste 250 åren.
Gunnar hade uppdaterat berättelsen om befolkningens villkor, rösträtt, statare, kvinnans ställning, teknikens framfart m.m.
Många myter föll när Gunnar berättade om hur människorna levde under dessa 3 sekel.