Aktiviteter 2014

Släktforskarhelgen 8-9 november

Släktforskarhelgen blev även i år en fullträff, tillsammans med medlemmar från vår förening.
Det är en alldeles speciell atmosfär när alla är koncentrerade på att hitta anor, att ta sig förbi hinder som gjort att forskaren kört fast.
Glädjen är stor när man får hjälp att hitta och att komma vidare, en glädje som även hjälparen känner.

Forskningstiden delades av lunch, kafferaster, stadsvandring och informationer.
Eftersom forskarhelgen låg samtidigt som Arkivens dag, hade forskarna fri tillgång till SVAR, Arkiv Digital med flera databaser.

För att lära oss lite om Disbyt, informerade Ulla Avler. Carl-Johan Gustafsson berättade om ett nytt/kommande program från DIS och Per-Olov Andersson guidade oss i stan'. Gunnar Engström berättade om vikten av noggrannhet vid forskning.

Intresset är minst sagt stort för en återkommande forskarhelg nästa år.

Fotsoldat i sjökrig

Lördagen den 11 oktober föreläste Kjell Åbrink om soldater i Gustav den III:s ryska krig i slutet av 1700-talet.
Kjell har forskat om 23 soldater från Bro härad.
En av dem är hans förfader Jan Jansson Alm, som enligt prästens anteckning var "vidlyftig" under sin levnad.
Vi fick en målande beskrivning av de svåra förhållanden som roddarna på galärskeppen levde under.
Det var 120 roddare, fem vid varje åra. De sov på och under sina roddarbänkar - under bar himmel.

Många intresserade kom, trots solen utanför, för att lyssna till föreläsningen, vilken var mycket lärorik och gav mersmak.
Kjell är naturligtvis välkommen tillbaka till oss.

Bevara dig väl

Lev livet lättare - temadag för dig över 65

Den 2 oktober deltog SSff med information om släktforskning i Södertälje Stadshus. Arrangemanget är årligen återkommande med uppträdande av artister, föreläsningar, talkshow m.m.

Många visade stort intresse för släktforskning. Flera ville bli medlemmar och några fick hjälp att hitta försvunna släktingar.
Det framkom att många var intresserade av släktforskning i Finland och Norge.

Vi som representerade Södertälje Släktforskarförening hade en givande dag!