Aktiviteter 2013

Släktforskarhelgen 9-10 november

En mycket trevlig helg tillsammans med medlemmar från vår förening.
Det blev en hel del prat om våra rötter, var de finns och hur vi fastnat i olika problem som vi lyckats knäcka.
Man skulle kunna tro att forskningen sker under koncentrerad tystnad - men nej.
Glädjen över att finna en ana hörs i form av ja-rop och besvikelsen över att man följt fel spår hörs i en ljudlig suck.
En fantastisk stämning helt enkelt!
När det gällde databaser att söka i, hade vi tur att flera databaser var gratis denna helg med anledning av Arkivens dag.
Forskningstiden varvades med lunch, kafferaster, stadsvandring och föredrag.

Per-Olov Andersson guidade i omgivningarna i Södertälje med intressant och givande information.
Ulf Berggren höll föredrag om Bouppteckningar och Gunnar Engström höll föredrag om Okänd fader.

Femton personer anslöt sig till släktforskarhelgen som många vill ha en repris av nästa år.

Jubileum

Söndagen den 20 oktober hade Södertälje Släktforskarförening 35-årsjubileum. Det var ett trevligt firande tillsammans med ett 50-tal glada och förväntasfulla medlemmar som minglade i väntan på middagen.

Birgitta och Bo Roos underhöll genom att spela visor och kåsera. När middagen intagits berättade Ulf Berggren om hur föreningen startade.
Sveriges Släktforskarförbunds ordförande Barbro Stålheim talade, tackade och överräckte jubileumspresent till föreningens ordförande Kristina Ringel.

Ulf Berggren höll ett föredrag om smeder och hur de levde. Han berättade om hur bruksarkiven kan användas av släktforskare, om hammartingsprotokoll, hammardomstolar, hammarsmedslådan, träskoadeln som bestod av smeder.

Två av de närvarande medlemmarna firade samtidigt 35-års medlemskap i föreningen, för vilket de fick motta ett diplom av ordförande Kristina Ringel.
Bland de firande medlemmarna uppmärksammades den första ordförandens hustru Birgitta Hedlund med en blomma.

Efter en innehållsrik dag, tackade vi varandra och vände hemåt ......

Föredrag

Lördagen den 12 oktober samlades en intresserad skara släktforskare,
varav flera yngre personer, för att lyssna på Anders Thornström, som arbetat på Krigsarkivet.

Soldater i släkten - Hur gör jag?

Anders började med en allmän genomgång av Arkiv Digital. Han fortsatte
med att tala om länkar, sökbara på nätet.
Anders framhöll hembygdsföreningars hemsidor. Han visade Södertälje kulturhistoriska förenings hemsida, där det finns många bilder från gamla Södertälje.
Andra hemsidor som är bra att besöka är kommunernas arkiv, Sveriges Släktforskarförunds hemsida där bl.a. Wiki-Rötter finns och Hans Högmans hemsida.
Kungliga biblioteket som har ett ex. av alla böcker, tidningar, affischer m.m. som publicerats på svenska, är en värdefull källa för släktforskare. I NAD
kan man ta reda på vilka arkiv som har arkiverat vad. Anders visade oss
hur man söker på Södermanlands regemente, vad som finns digitaliserat och vad man fysiskt måste hämta på Krigsarkivet.
Anders berättade också om Centrala soldatregistret och soldater i Demografisk databas södra Sverige.

Det blev en eftermiddag där många fick idéer om hur man går vidare när man har en soldat i släkten.