Aktiviteter 2011

Besök på Landstingsarkivet

Sju nyfikna släktforskare besökte Landstingsarkivet i Huddinge i november 2011. Arkivet är beläget i en egen byggnad söder om Polishuset i Huddinge, några minuters promenad från Flemingsbergs station.

Arkivarie Catarina Norell tillsammans med en erfaren medarbetare berättade om arkivets historia och dess samlingar av främst sjukhusjournaler från Stockholms sjukhus och administrativa landstingshandlingar.
Vi fick även en runddvandring i de omfattande arkivlokalerna.
För allmänheten och forskare, finns forskarrum och ett bibliotek med litteratur inom de området som arkivsamlingarna berör.

Många av uppgifterna i arkivet ligger under sekretesstiden 70 år, varför man bör kontakta Landstingsarkivet i förväg för att få klarhet vad som krävs i fråga om fullmakt, om man är ute efter information under denna tid. En sekretessprövning sker alltid innan sådana akter lämnas ut.

Efter ca två timmars givande information kan vi rekommendera en kontakt och ett besök på Landstingsarkivet i synnerhet om ni har frågor som kan få svar genom syn av äldre sjukhusjournaler i Stockholm.

Föredrag

Föredrag av Bengt af Klintberg under rubriken "Kring Uttran"

Som den del av Kulturnatten i Södertälje arrangerade, den 29 oktober, Södertälje Släktforskarförening tillsammans med Folkuniversitetet, Södertälje Kulturhistoriska förening och Saltskog Gårds Vänner ett besök av folklivsforskaren Bengt af Klintberg.
Han berättade om de människor som bott och bor runt sjön Uttran. Bl.a. om Elsa Beskow som tillbringade sin barndom i trakten. Han menade att många av hennes berättelser hade influerats av den vackra naturen. Som exempel nämnde han Putte i blåbärsskogen.

Föredrag

Under hösten har SSff, tillsammans med Folkuniversitetet och Luna Kulturhus, arrangerat tre föredrag, om och av kvinnor.

Ami Lönnroth, journalist och krönikör, som berättade om Wendela Hebbe och hennes journalistiska karriär.

Pia Höjeberg, barnmorska och författare, som berättade om barnafödandet förr och vilka regler och hierarkier som gällde i och utanför rummet där nedkomsten ägde rum.

Rima Haro, journalist och statsvetare, som berättade om "Att vara kvinna i Mellan Östern". Ett föredrag om kvinnors och mäns roller och om kulturen i den muslimska världen samt kulturkrocken när de kommer till Sverige.