Börja släktforska

Börjar du också fundera på var du kommer ifrån och vilka dina förfäder var? Då är du inte ensam. Vi är många som har ”drabbats” av funderingar om vårt förflutna.

Det finns väl inget som är mer intressant än att forska i sin egen släkts historia? Släktforskning är jakten på en svunnen tid.

Om du vill närma dig ditt ursprung

Gå en kurs i släktforskning. I den lär du dig hur och var du letar efter förfäder, hur du läser gammal skrift samt får insikt i hur rika arkiven är på uppgifter, som du behöver.

Intervjua dina släktingar. Ju yngre du är desto fler finns det att intervjua och du kommer i gång lättare. Anteckna eller spela in samtalen.

Leta i gamla lådor. Spara brev, gamla handlingar, fotografier, vykort m.m.

Ta reda på vilka personer, som är på fotografierna. Anteckna namn och all information du kan få.

Ta reda på var dina anor (förfäder) bodde, besök platserna och fotografera dem.

Börja med dig själv, då blir du proband d.v.s. den som forskningen utgår ifrån. Fortsätt sedan med dina föräldrar, far-/morföräldrar o.s.v.
Obs! Hoppa aldrig över ett led – gå inga genvägar.

Gå med i en släktforskarförening t.ex. Södertälje Släktforskarförening.
Du behöver inte ha anor i Södertälje. De flesta medlemmarna har sina rötter i andra delar av Sverige eller utomlands.

bli-medlemTänk på att alltid skriva upp källorna, d.v.s. exakt var du hittat uppgifterna.

Låt ingen tid gå till spillo – börja släktforska nu!